Reisverslagen & foto'sKindernieuwsWie gaat er mee?Alles over de bootWaar gaan we heen?

December - St. Lucia

Aangekomen in het caribische paradijs moet natuurlijk eerst de boot weer eens opgepoetst worden. Gelukkig krijgen we hulp van John (no pressure, no problem).

Als een spiegeltje!

Ook wij kunnen wel wat uiterlijke verzorging gebruiken. Er wordt uitgebreid gedoucht en we laten allebei ons haar weer enigszins in model knippen op de steiger.

Weg krullen en mat

In de haven van Rodney Bay is het erg gezellig. Dagen na onze aankomst komen er nog boten binnen (we zijn zeker niet laatste) en er wordt van alles georganiseerd. Er is een perfect koffie/lunchcafé en een restaurant met minizwembad. Met diverse leuke tentjes op portofoon afstand kunnen we 's avonds ook weer eens kinderloos eten en borrelen, met desastreuze gevolgen. De ARC weken worden afgesloten met een (te) uitgebreide prijsuitreiking waar alle kinderen een echte medaille en oorkonde krijgen.

Ik zie niks!

Betty en Paul verrassen ons met 2 hele grote levende langoustes. Het is een heel karwei om ze klaar te maken, maar het zorgde voor een waardige afsluiting van een bijzondere periode. Met een brok in onze keel nemen we na 6 weken afscheid van onze 2 semi-gezinsleden.

Wat zielig!

Samen met de Arpeggio huren we een minibus voor een rondrit onder begeleiding van rastaman Ambassador. Hobbelend verkennen we dit prachtige groene eiland en de eenvoudige dorpjes met wel erg kleine en armoedige huisjes. Onderweg stoppen we bij een bakkerij van cassave brood. We wandelen naar een waterval waar we helaas alleen in een heel klein badje mogen. We hebben de kinderen echter waterpret beloofd, dus als sardientjes-in-blik gaan we in de tobbe.

Wildwaterbad

Dit heilzame water zou ons van eczeem af moeten helpen, we vrezen het eerder op te lopen hier... We leren weer wat over de natuur, bv. hoe nootmuskaat groeit. Op de terugweg nog even een take away kokosnoot en de dag is compleet.

Rechts Ambassador

Daarna op naar Marigot Bay (maar liefst 9 mijl varen) omdat we daar kerst willen vieren. We gaan voor anker in een paradijselijke baai met veel groen.

Mooi mooi mooiJe zal er maar liggen

Elke ochtend komen o.a. Peter, Johnny be Good en Vision in kleine bootjes of surfplanken langs om vers brood, fruit en groente te verkopen. We maken er dankbaar gebruik van.

Bananen

Dit is de caribean op en top: 4x per dag vanaf de boot in het water springen en met de dinghy naar een restaurantje voor koffie of een happy hour.

Lekker dobberen

De Nelson komt na 2 weken varen vanaf de Kaapverden aan in "onze baai" en wordt enthousiast binnengehaald. Het feest is compleet als ze verlate verjaardagscadeaus voor Lisanne aan boord blijken te hebben, zelfs van vriendje Melle uit Lagos!

Onze special guests Carolien, Bas2 en dochter Isa hebben maar liefst 3 vluchten met nog wat extra tussenlandingen doorstaan om met ons de feestdagen door te brengen. Ondanks de waterpokken van Isa wordt het een heel gezellige boel. Met diverse boten (o.a. ook de Pooh en de Vrijgezeilig) vieren we kerstavond bij JJ's Paradise waar speciaal voor ons een heerlijk buffet neergezet wordt naast het zwembad. De kindjes dobberen in het water en knabbelen tussendoor een kippenpootje mee. Daarna breken ze de boel af. JJ vindt het allemaal prima.

Borrel de borrelBalletten

Eerste kerstdag hebben we een echt kerstdiner met de Arpeggio en de Nelson. Het Adagio voordek wordt omgedoopt tot loungedek, compleet met kerstverlichting. Eerst krijgen de 7 kinderen een kerstdiner voorgeschoteld: vissticks, kipnuggets, rosti, komkommer en blauw feesttoetje. Tenslotte worden ze geschminkt en draait de nieuwste Barbapappa DVD.

Haute cuisine

Daarna wordt er door de 9 gasten van boven de 18 jaar tot in de kleine uurtjes gelounged.

Tres haute cuisine

Chefkok George maakte een heerlijke gazpacho en echte sushi van verse tonijn, Karin een grote salade, JJ's kookte de kreeften en Rainforest Hideaway maakte een prachtige chocolade taart met ijs toe. Die moest natuurlijk wel even opgehaald worden.

Boatboys

De volgende ochtend wordt ook het uitgebreide kerstontbijt op het loungedek geserveerd.

Geen kerststol

Tweede kerstdag gaan we in de rebound bij JJ's Paradise met rumpunch, fruitcocktails en pizza, een prima combinatie. Bas1 en 2 kregen een dagje vrij om te gaan duiken en de dames gingen nog een ochtendje met de dinghy op pad om bij te kletsen.

Toen werd het weer tijd om het anker op te halen, om het een baai verder snel weer te laten zakken. Met een achterlijn naar een palmboom op het strand.

Ankeren in de branding

We liggen vlak voor Soufrière, een authentiek, kleurrijk stadje. Min of meer toevallig treffen we daar ook de Vrijheid en onze sniffers van de Arpeggio, die ons verrassen met zelfgemaakte bananenrumcocktails. Lisanne en Puck krijgen voor het eerst te maken met mannelijke aandacht en het bevalt ze prima.

Sjans

We varen terug naar Rodney Bay waar we oud & nieuw vieren in de haven. Met veel bubbels luiden we de tweede helft van onze reis in. De volgende dag maken we voor het eerst van ons leven een nieuwjaarsduik.

Brrrrrrr

We eten hamburgers bij strandtent Spinnakers en de kindjes dansen na het eten op het strand terwijl de zon onder gaat.

Beachparty

Het houdt niet op want Bas2 en Jeroen (van de Nelson) zijn op 3 januari jarig. We genieten een dagje mee op het resort van zwembad en strand en sluiten de feestdagen af met een heerlijk diner. De mamma van het resort heeft pompoensoep, kingfish, dolphinfish en lokale groenten klaargemaakt: plantin (groene banaan), dasheen en breadfruit (soort aardappel). We zijn van dit heerlijke eiland gaan houden en willen eigenlijk geen afscheid nemen van Carolien, Bas2 en Isa, maar het wordt tijd om weer uit te varen.